}
logogodło

im. Konstantego Maciejewicza w Stepnicy

  • Pic 1
  • Pic 2
  • Pic 3
  • Pic 4
  • Pic 5
  • Pic 6
  • Pic 7
  • Pic 8
  • Pic 9
  • Pic 10
  • Pic 11
  • Pic 12
Dziś jest czwartek 14 listopada 2019, dziś są imieniny: Serafina i Rogera

Gra "Wodne wyzwania"

dodano: 2019-11-06 13:10:34

Wypożyczalnia gier edukacji globalnej, jest to projekt Polskiej Akcji Humanitarnej, skierowany do szkół, instytucji, bibliotek. Do tego właśnie projektu, przyłączyła się nasza szkolna biblioteka. Polska Akcja Humanitarna, udostępniła możliwość wypożyczenia następujących wielkoformatowych gier: „Wodne wyzwania”, „Reporterzy i reporterki na globalnym Południu”, oraz escape room „Otwórz się na globalne wyzwania”. My postanowiliśmy przybliżyć sobie temat braku dostępu do wody, wypożyczając i angażując się w grę „ Wodne wyzwania”. 

Niewątpliwą przyjemność przetestowania gry, miała klasa VIII A, która we wtorek 5 listopada 2019 roku, trafiła do biblioteki szkolnej, by wcielając się w rodzinę z globalnego Południa, móc na własnej skórze doświadczyć trudności z dostępem do wody. Mają one bezpośredni wpływ na możliwość edukacji, rozwoju i istnienia człowieka. Posiłkując się materiałami dostarczonymi przez Polską Akcję Humanitarną, omówiliśmy sytuację z dostępem do wody pitnej na świecie. Zanim przystąpiliśmy do rozgrywek, uczniowie zostali podzieleni na 4 zespoły dwuosobowe. Każdy zespół reprezentował rodzinę złożoną z trzech członków. Zadaniem rodzin, było wymyślenie i nadanie nazwiska, które widniało na „domku”. Wyjaśnienie zasad i omówienie znaczenia poszczególnych elementów i żetonów, trwało dłuższy czas. Jednak było to potrzebne, by zobrazować  uczniom sposób, cel i główne założenia gry. Uczniowie musieli główkować, myśleć strategicznie, kombinować, by ostatecznie na koniec danej rozgrywki każdy członek rodziny był wyposażony w kukurydzę i wodę. Dobrze wiemy, ze najedzony człowiek, to człowiek szczęśliwy. Tak prawdę mówiąc, zdrowym jest ten, kto nie jest głodny ani odwodniony. Za brak wody, lub jedzenia, dostawało się smutną buźkę, która ostatecznie przekładała się na punkty ujemne. Wygrywała ta rodzina, która po dwóch rozgrywkach, zebrała najwięcej punktów. Skompletowane żetony o różnych symbolikach i znaczeniu, można było zamieniać na kolejne, które zwiększały ilość punktów. Każdy następny ruch należało dobrze przemyśleć, by nie pozbawić domowników jedzenia lub wody do picia. Gra okazała się bardzo wciągająca i emocjonująca. Przeznaczony na nią czas upłynął błyskawicznie. Po zliczeniu punktów ogłosiliśmy zwycięzców a zostali nimi uczniowie: Wiktor Kowalczyk i Bartek Ciechanowski. Po zakończonych rozgrywkach i spakowaniu wszystkich elementów gry, zabraliśmy się do podsumowania faktów i wniosków, które same cisnęły się nam na usta. Zrozumieliśmy i jeszcze bardziej utwierdziliśmy się w przekonaniu, że brak stałego dostępu do wody, zwiększa ryzyko głodu. Powodem braku dostępu do wody jest często ubóstwo i wojna. Dostęp do wody, zmienia wszystkie aspekty życia. Bez niej człowiek nie może prawidłowo funkcjonować, rozwijać się, uczyć, pracować. Dotarło do nas, jak wielkimi jesteśmy szczęściarzami, mając wodę w każdych ilościach, na wyciągnięcie ręki. Jest to ogromny i bezcenny skarb, o który czas najwyższy zadbać.

Taka forma przekazywania wiedzy, okazała się strzałem w dziesiątkę. Gra przypadła uczniom do gustu a i wnioski wyciągnięte, po jej zakończeniu, okazały się bardzo trafne i inspirujące. Dziękujemy za współpracę z Polską Akcją Humanitarną. Gra na dniach ruszy w drogę do kolejnej placówki. Mamy nadzieję, że być może w przyszłości, tego typu  narzędzia, zostaną na stałe w szkołach biorących udział w powyższym projekcie. Na to liczymy!

Anna Bochniarz - Mutkowska

Galeria zdjęć
Szukaj na stronie

Wydarzenia
Pogoda
Licznik
Odwiedziło nas: 2109391 osób