}
logogodło

im. Konstantego Maciejewicza w Stepnicy

  • Pic 1
  • Pic 2
  • Pic 3
  • Pic 4
  • Pic 5
  • Pic 6
  • Pic 7
  • Pic 8
  • Pic 9
  • Pic 10
  • Pic 11
  • Pic 12
Dziś jest wtorek 27 października 2020, dziś są imieniny: Sabiny i Iwony

Plan pracy pedagoga

dodano: 2020-10-26 18:24:33

PLAN PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
na rok szkolny 2020/2021

Do zadań pedagoga w szkole należy w szczególności:

Zadanie 1

Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń szkolnych.

1) Rozpoznawanie sytuacji osobistej, rodzinnej, wychowawczej i materialnej uczniów, poprzez rozmowy indywidualne. 

2) Indywidualne rozmowy z nauczycielami, uczniami, ich rodzicami, specjalistami pracującymi z dziećmi i młodzieżą.

3) Udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia.

4) Konsultowanie indywidualnych przypadków w zakresie diagnozy ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych, z praktykami zatrudnionymi w szkolnictwie specjalnym.

5) Kierowanie uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczne lub wychowawcze do poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych poradni specjalistycznych.

6) Przeprowadzenie ankiety diagnostycznej wśród wychowawców klas systematyzującej wiedzę i rozeznanie w sytuacji rodzinnej, wychowawczej i dydaktycznej ucznia. Opracowanie statystyczne.

7) Współpraca z nauczycielami, wychowawcami i rodzicami w celu rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych.

Zadanie 2

Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych.

1) Przeprowadzenie ankiety diagnostycznej wśród wychowawców klas systematyzującej wiedzę i rozeznanie w sytuacji rodzinnej, wychowawczej i dydaktycznej ucznia. Opracowanie statystyczne.

2) Współpraca z nauczycielami, wychowawcami i rodzicami w celu rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych.

Zadanie 3

Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.

1) Analizowanie opinii i orzeczeń, prowadzenie rejestrów w formie elektronicznej i papierowej.

2) Postulowanie organizacji zajęć specjalistycznych np. dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne.

3) Prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze.

4) Projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów (np. kontrakt). 

5) Występowanie z propozycją udzielania uczniom pomocy w formie indywidualnego programu lub toku nauczania.

6) Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

7) Uczestniczenie /organizowanie szkoleń na tematy związane z profilaktyką, opieką, wychowaniem oraz pomocą psychologiczno- pedagogiczną.

8) Udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowania uczniów przejawiających trudności przystosowawcze oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi.

9) Pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec ich dzieci działań.

10) W czasie trwającej pandemii COVID-19 zachowanie szczególnych środków ostrożności (reżim sanitarny):

-    dezynfekcja rąk,

- w przypadku podejrzenia możliwy pomiar temperatury pracownikom pedagogicznym i niepedagogicznym,

-    zachowanie dystansu społecznego (w miarę możliwości),

-    nauczyciele mogą nosić maseczki / przyłbice,

-    obowiązek noszenia maseczki przez uczniów (w razie konieczności w plecaku),

-    monitorowanie wejść i wyjść.

Zadanie 4

Wspieranie specjalistów i nauczycieli w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

1) Współpraca przy tworzeniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

2) Udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb ucznia.

3)Wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka.  

Zadanie 5

Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.

1) Realizacja działań wyznaczonych dla pedagoga-wynikających z Planu Pracy Szkoły oraz Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły.

2) Współpraca z nauczycielami, wychowawcami klas, organami szkoły i pozaszkolnymi w zakresie wspólnego oddziaływania na uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy.

3) Podejmowanie działań informacyjno-profilaktycznych; aktualizacja ulotek wspierających ucznia, rodzica, nauczyciela, udostępnianie informacji na stronie internetowej. 

4) Prowadzenie/organizowanie zajęć o charakterze profilaktyki pierwszorzędowej. Promocja zdrowego stylu życia, uczenie sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, ukazanie alternatywy w stosunku do zachowania ryzykownego i problemowego.

5) Postulowanie objęcia opieką prawną uczniów wychowujących się w środowiskach zagrożonych patologiami, opiniowanie spraw uczniów dotkniętych niedostosowaniem społecznym, przemocą domową i opracowywanie wniosków do Sądu Rodzinnego i Nieletnich do Goleniowa.

Zadanie 6

Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.

1) Prowadzenie pogadanek i rozmów w klasach we współpracy z wychowawcami i na ich wniosek.

2) Udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych powstałych na tle niepowodzeń szkolnych, konfliktów rówieśniczych lub rodzinnych.

3) Rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im głębszego zrozumienia własnych postaw, przekonań, oczekiwań oraz wartości, wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie.

Zadanie 7

Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych w stosunku do uczniów.

1) Pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach (rola osoby neutralnej i bezstronnej).

2) Udzielanie porad, pomoc w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasach.

3) Udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi w tym, z presją negatywnych wzorców.

4) Porady związane z rozwiązywaniem trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych.

5) Pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z nauczycielami.

6) Zwracanie szczególnej uwagi na kwestię sprawiedliwości i etycznego traktowania uczniów przez nauczycieli i przestrzeganie ustaleń Konwencji o Prawach Dziecka i wewnętrznych dokumentów szkolnych.

7) Udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi.

8) Poradnictwo wychowawcze mające na celu modyfikowanie sposobu postępowania rodziców oraz ich postaw wychowawczych wobec dzieci, słuchanie o pojawiających się trudnościach, radzenie, jakie działania można podjąć – w tym tłumaczenie ograniczeń, jakie należy postawić dziecku.

9) Udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach na rzecz pomocy rodzinie.

Zadanie 8 

Udzielanie pomocy rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.

1) Udział w określaniu zdolności i predyspozycji uczniów.

2) Postulowanie zajęć rozwijających predyspozycje i uzdolnienia uczniów.

3) Rozmowy merytoryczne przed dokonaniem wyboru szkoły i zawodu.

Zadanie 9

Realizowanie zadań z zakresu pomocy materialnej udzielanej uczniom.

1) Współdziałania z organizacjami i instytucjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia materialnego (np. OPS, GKRPA, instytucje samorządowe i in.).

2) Dyskretne monitorowanie sytuacji materialnej uczniów, ścisła współpraca w tym zakresie z wychowawcami.  

Zadanie 10

Organizacja pracy własnej.

1) Zapewnienie w rozkładzie zajęć możliwości kontaktowania się uczniów i rodziców.

2) Stała współpraca z władzami szkoły, wychowawcami, nauczycielami, rodzicami, samorządem szkoły i internatu, pielęgniarką szkolną.

3) Współdziałanie z organizacjami i instytucjami zainteresowanymi problematyką opieki i wychowania.

4) Uwzględnianie w swojej pracy bieżących potrzeb i oczekiwań środowiska szkolnego.

5) Prowadzenie obowiązującej dokumentacji; dziennik pracy, w którym rejestruje się wykonane czynności w danym dniu, ewidencję uczniów wszystkich klas objętych pomocą  psychologiczno-pedagogiczną z podziałem na rodzaj udzielanej pomocy, ewidencję pism przychodzących i kopie pism wysyłanych.

Zadanie 11

Rozwój i samodoskonalenie. Zadania dodatkowe.

1) Troska o estetyczny i dobrze wyposażony gabinet.

2) Systematyczne gromadzenie literatury fachowej oraz pomocy dydaktycznych potrzebnych w pracy pedagoga szkolnego.

3) Samodoskonalenie oraz udział w różnych formach doskonalenia zawodowego.

Szukaj na stronie

Wydarzenia
Pogoda
Licznik
Odwiedziło nas: 2584814 osób